nedjelja, 26. siječnja 2014.

Majčinstvo i očinstvo




Uvod
Gaudium et spes, glava 1, redak 12
Po gotovo istom uvjerenju vjernika i nevjernika sve na zemlji treba biti uređeno prema čovjeku kao svom središtu i vrhuncu
Gaudium et spes, glava 1, redak 22
... svi ljudi, vjernici i nevjernici, moraju zajednički raditi za ispravnu izgradnju ovoga svijeta u kojemu zajedno žive...
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Lektira broj jedan
Obiteljski zakon, članak 60:
Priznanje očinstva začetog, a još nerođenog djeteta, proizvodi pravni učinak ako se dijete rodi živo.
Obiteljski zakon, članak 76:
Žena koja je upisana u maticu rođenih kao djetetova majka može osporavati svoje majčinstvo.
Obiteljski zakon, članak 85:
Nije dopušteno u sudskom postupku utvrđivati ili osporavati majčinstvo, odnosno očinstvo djeteta koje je začeto u postupku oplodnje uz medicinsku pomoć i suglasnost darivatelja.
------------------------------------------------------------------------------------------------


Lektira broj dva
Zbog stalnog straha od pobune helota, Spartanci su svoju državu organizirali slično vojničkome taboru. Dječaci su živjeli sa svojom majkom do svoje sedme godine, a zatim bi ih slali u vojarne u kojima bi ostajali do svoje punoljetnosti. Dječake su Spartanci namjerno pothranjivali i tjerali na krađu ne bi li ih poučavali snalažljivosti. Kako bi se pripremili na teškoće ratničkoga života, dječaci uhvaćeni u krađi bivali su strogo kažnjavani. Nisu smjeli progovoriti dok im se netko stariji ne bi obratio te su poznati kao ljudi skloni kratkom i jezgrovitom izražavanju. Svi su Spartanci morali ostati u vojarni do svoje tridesete godine. Ako bi se oženili ranije morali su se noću iskradati ka suprugama ili bi opet bivali kažnjeni. Svakoga su dana bili dužni jesti u zajedničkoj kantini u koju bi svatko donosio po nešto. Sve muškarce starije od sebe morali su nazivati ocem kako bi se što više ojačao duh zajedništva. Jednom godišnje mladiće bi se javno bičevalo. Prema tome kako bi se tom prilikom iskazao, prema izrazu lica pri bičevanju, rastao im je ili opadao ugled. Spartanci su nosili dužu kosu no ostali Grci: tako su pokazivali da ne moraju raditi, čime su se vrlo ponosili.
Djeca se odmah nakon rođenja odnose u domove gdje ih hrane dojilje, dolazi i majka koja hrani svoju i tuđu djecu. S navršenih sedam godina dječaci i djevojčice (odvojeno) kreću u državne škole s programom atenske škole, nakon elementarne škole kreću u palestre. Od 17.-20. godine dječaci žive kao efebi. Oni koji ne pokažu sklonost za umni rad poslije 20. kreću kao vojnici. Oni koji su sposobni za apstraktno mišljenje(od 20.-30.) proučavaju filozofiju, aritmetiku, geometriju, astronomiju i teoriju glazbe. Do svoje 30. dječaci zauzimaju mjesta u državnoj upravi, dok oni najsposobniji sve do 35. uče dijalektiku. Platon smatra da je dijalektika najviša filozofijska disciplina, vrhunac obrazovanja, a proučavaju je samo odrasli muškarci.
Platon smatra da se odgoj zasniva na preziranju proizvodnog rada, ističe da fizički rad razvija loš karakter te čini čovjeka nesposobnim shvatiti svijet ideja. Platon je prvi istakao ideju javnog predškolskog odgoja i naglasio važnost igre u odgoju predškolske dobi.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Lektira broj tri
Poslanica Svetoga Pavla apostola Galaćanima, glava 4, redak 1-7
1 Hoću reći: sve dok je baštinik maloljetan, ništa se ne razlikuje od roba premda je gospodar svega:
2 pod skrbnicima je i upraviteljima sve do dana koji je odredio otac.
3 Tako i mi: dok bijasmo maloljetni, robovasmo počelima svijeta.
4 A kada dođe punina vremena, odasla Bog Sina svoga: od žene bi rođen, Zakonu podložan
5 da podložnike Zakona otkupi te primimo posinstvo.
6 A budući da ste sinovi, odasla Bog u srca vaša Duha Sina svoga koji kliče: "Abba! Oče!"
7 Tako više nisi rob nego sin; ako pak sin, onda i baštinik po Bogu.

Poslanica Svetoga Pavla apostola Galaćanima, glava 3, redak 23-26
23 Prije dolaska vjere, pod Zakonom zatvoreni, bili smo čuvani za vjeru koja se imala objaviti.
24 Tako nam je Zakon bio nadzirateljem sve do Krista da se po vjeri opravdamo.
25 A otkako je nadošla vjera, nismo više pod nadzirateljem.
26 Uistinu, svi ste sinovi Božji, po vjeri u Kristu Isusu.

Knjiga proroka Jeremije, glava 31, redak 33sl
33 Nego, ovo je Savez što ću ga sklopiti s domom Izraelovim poslije onih dana - riječ je Jahvina: Zakon ću svoj staviti u dušu njihovu i upisati ga u njihovo srce. I bit ću Bog njihov, a oni narod moj.
34 I neće više učiti drug druga ni brat brata govoreći: 'Spoznajte Jahvu!' nego će me svi poznavati, i malo i veliko - riječ je Jahvina - jer ću oprostiti bezakonje njihovo i grijeha se njihovih neću više spominjati."

Knjiga proroka Jeremije, glava 31, redak 20
20 "Zar mi je Efrajim sin toliko drag, dijete najmilije? Jer koliko god mu prijetim, bez prestanka živo na njega mislim i srce mi dršće za njega od nježne samilosti" - riječ je Jahvina.

Hošea, glava 11, redak 1
1 Dok Izrael bijaše dijete, ja ga ljubljah, iz Egipta dozvah sina svoga.

Hošea, glava 11, redak 7-8
7 Narod je moj sklon otpadu; i premda ga k Višnjem dozivlju, nitko da ga podigne.
8 Kako da te dadem, Efrajime, kako da te predam, Izraele! Kako da te dadem kao Admu, da učinim s tobom kao Sebojimu? Srce mi je uznemireno, uzavrela mi sva utroba

Ponovljeni zakon, glava 4, redak 36
36 S neba ti se oglasio svojim glasom da te pouči; dopustio ti je da vidiš njegov veliki oganj na zemlji; i isred ognja čuo si njegove riječi.


Prva Ivanova poslanica, glava 2, redak 12-15
12 Pišem vama, dječice, jer su vam grijesi oprošteni po njegovu imenu.
13 Pišem vama, oci, jer upoznaste onoga koji je od početka. Pišem vama, mladići, jer ste pobijedili Zloga.
14 Napisah vama, djeco, jer upoznaste Oca. Napisah vama, oci, jer upoznaste onoga koji je od početka. Napisah vama, mladići, jer ste jaki i riječ Božja u vama ostaje i pobijedili ste Zloga.
15 Ne ljubite svijeta ni što je u svijetu. Ako tko ljubi svijet, nema u njemu ljubavi Očeve.
 

Evanđelje po Mateju, glava 19, redak 14
14 Nato će im Isus: "Pustite dječicu i ne priječite im k meni jer takvih je kraljevstvo nebesko!"
----------------------------------------------------------------------------
Kraj
Knjiga proroka Izaije, glava 66, redak 12-13
12 Jer ovako govori Jahve: "Evo, mir ću na njih kao rijeku svratiti i kao potok nabujali bogatstvo naroda. Dojenčad ću njegovu na rukama nositi i milovati na koljenima.
13 Kao što mati tješi sina, tako ću i ja vas utješiti - utješit ćete se u Jeruzalemu."

Nema komentara:

Objavi komentar