Želio je opisati kako mu je kad
ne misli na Boga. Ubitačno. Razgovarao je s Bogom, ali nije to želio
naglašavati.Nije mu izgledalo preporučljivo pokušati zamisliti nešto bez Krista
jer je to logička pogreška i opasan je ples na rubu manjih pa sve težih
grijeha, a to je ono što žele zli duhovi, zavarati i opsjedati čovjeka. Za
Krista je vrlo bolno čuti takve nelogične eksperimentalne govorancije. Manji je
problem pogriješiti u vjeri nego pokušati zamisliti kako je Bog daleko i kako
trenutno ne čuje i ne vidi ništa.
Počeo se pretvarati u molitelja
koji samo zazove Isusa kad mu nešto zapne. Još nije razbudio svoj organ za
vjeru. Prošle godine je pretjerivao u upornom istraživanju vjerskih slutnji.
Naučio je puno, ali nije imao sada pri ruci točne bilješke o tome što je sve
naučio. Bitno mu je bilo kako je uspio istrenirati opraštanje svakodnevno i ono
veliko opraštanje u životu. Čovjek rijetko neprekidno oprašta, u tome zaista
treba biti uporan. Sposobnost učestalog opraštanja i ispovijedanje manjih
grijeha jamči veliku mudrost koja dođe nakon dugo vremena, ali ipak čovjeku
dođe u životu. To nikako ne znači da je kršćanin za sve kriv i da se neprekidno
mora prisiljavati na kajanje. Nema prisiljavanja u vjeri nego to je spoznavanje
kroz molitveni život koji mu je nedostajao. Njegovo traganje za slutnjama u vjeri
izgledalo je na prvi pogled gotovo besmisleno i jalovo, ali je zato neprekidno
kontemplirao i to nije moglo nikako ispasti loše. Sada je vidio jasno rezultate
jer se je namjerno odmaknuo u svjetovnost. To je slično pokušaju ljudi da budu
objektivni. I dalje je bio uvjeren da je objektivnost samo površan postupak i
ne može biti životno načelo jer spriječava čovjeka u samosagledavanju i to u
prevelikoj mjeri. Samosagledavanje je nužno, to nije nikakav egoizam, ali ljudi
misle da su egoistični ako nisu objektivni, odnosno da im trud oko
objektivnosti donosi izlječenje od sebičnosti, ali upravo samosagledavanje vas
natjera da se suočavate sa svojom sebičnošću, a ne da je pokušate ignorirati.
Drugo je gledati sebe očima konvencija ljudskih, a drugo je biti sam samcat.
Jedan savjet je njemu načinio nagli ulazak u sebe, bilo je to usred molitvenog
života kada je čuo pitanje: na čemu si zahvalan? Počeo je nabrajati, prvi puta
u životu, i iznenadio se koliko toga je bilo na čemu je mogao zahvaliti samo
Bogu. Bio je zahvalan za ljude koje je susretao i ljubio; bio je zahvalan na
dobrom i mirnom životu; bio je zahvalan za odgoj koji je imao; bio je zahvalan
što je živ i može razmatrati na čemu je zahvalan; bio je zahvalan za zdravlje;
bio je zahvalan što ima krov nad glavom i svakodnevicu; bio je zahvalan na
hrani i na postu; bio je zahvalan što je svjestan svoje vrijednosti i što voli
sam sebe; bio je zahvalan što ima sebe i što postoji; bio je zahvalan za to
pitanje o zahvalnosti i bio je zahvalan što je mogao u samoći, usred teške
psihoze, spoznati da je teško sebičan i da najviše voli sam sebe te se odmah
pokušao odreći barem malo po malo sebe samoga. To, naravno, čovjek može samo
ako se ima radi koga odreći sebe i odricati se sebičnosti što češće. To je bila
sebičnost: ljubav prema sebi samome koja je veća od svega drugoga. Objektivnost
je samo pojačavala tu i takvu sebičnost jer čovjek koji želi se ponašati prema
tuđem mišljenju zaboravlja na sebe samoga i zaboravlja se upitati može li se
odreći ljubavi prema sebi samome koja je veća od svega drugog; čovjek samo
zapakira sebe s tom sebičnošću i odgovara na konvencije pa nikada ne odpakira
zavežljaj u kojem se nalazi on sam sa svojim sebeljubljem. Čovjek može ljubiti
sebe samo kada vidi koliko je značajan Kristu i Božjim srcem i očima. U Bogu
čovjek spoznaje svoju bit i svoj vječni identitet, a to nije isto što i sebično
pogansko čuvanje sebe samoga. Čovjek se mora predati, izgubiti sebe i svoj
život, odreći se što više one bolesne privrženosti svojoj sitničavoj osobi i to
sve što je spoznao i što ima od sebe mora nekome predati koga ljubi ili mora se
predati nekom cilju, odnosno Bogu i vječnosti, mora se izgubiti što više u
ljubljenju nekoga drugoga, to jest u vjeri u Boga koji mu potom otkriva njega
samoga, čovjeka otkriva njemu samome. Društvo može također otkriti čovjeka njemu samome, ali to je premalo.
Objektivno gledati na sebe je osiromašenje teško. Objektivno ja mogu tvrditi da
sam isto vrijedan kao moji sugovornici i tada počinje natezanje oko toga tko je
i zašto vrijedan: netko vrijedi zato jer je obrazovan, netko vrijedi zato jer
je snalažljiv, netko vrijedi zato što je spasio nekoga od neimaštine, netko
vrijedi zato što ima sposobnosti koje su rijetke i tako redom. No, čovjek
vrijedi samo zato što ga ljubi Krist i samo zato što je Kristu vrijedniji od
svih drugih. To je jedini uzrok i način vrednovanja čovjeka. To je vrlo
subjektivno gledanje, to je veliki odmak od objektivnosti i to je ono što je
poželjno za sreću pojedinca. Kada je pojedinac sretan i zadovoljan u Gospodinu,
tada i nesvjesno oplemenjuje druge. Ne može se namjerno biti ovakav ili onakav,
dobar ili još bolji, može se jedino sve više ljubiti Boga. 23.02.2014. 02:29
Nema komentara:
Objavi komentar