Idealna osoba za mene je kralj
David.
On je živio u vjeri u Boga, ali
živio je svoj život. Zašto ga Gospodin odredi za kralja? Zašto moj život
postade nalik izlasku Davidovom iz njegova lijepa privatnog života u društvo,
to se ne pitam često jer nalazim u svakom pojedinom čovjeku i sebe i osobe
Biblijske. No, David mi je trenutno najbolja slika za promatranje mojih
određenosti i mojega dosadašnjega života. Želim naglasiti kako je u mojem
životu glavna osoba netko drugi i kako ja ne vladam svojim izlascima u društvo.
Ipak i dalje živim svoj život.
To je vjerojatno zbog
predodređenosti od Boga. Čovjek otkriva da je poslanje njegovo upravo taj
njegov sasvim privatan život i upravo onakav kakav jest njemu samome. Kada taj
privatan život postane društveni život, to nije onaj društveni život kakvog ga
je čovjek vidio prije nego što je tamo krenuo dok je još živio svoj mali
privatan život bez pomazanja, bez krštenja, bez poziva Gospodnjeg i bez poziva
u društvo.
Najvažnije je da čovjek nastavi
živjeti svoj privatan život nakon ulaska u društvo, bez obzira što se s njim u
društvu događa. Ponekad ljudi promaše potpuno svoje poslanje i poziv jer ih
društvo navede na drugačiji, ali ne vlastiti život. David je uspio ostati točno
ono što je bio oduvijek iako su mu se događale nove i velike okolnosti, a
društvo je u njemu vidjelo nekoga sasvim drugačijega i očekivalo od Davida da
se ponaša tako i da postane takav radi društva jer je to neki viši čovjekov
cilj. Ujedno je David potvrdio svoje društveno poslanje upravo svojom upornošću
u svom privatnom životu, upornošću živjeti onako kako mu je govorio Bog
oduvijek. To je činio i Abraham koji je protiv svake društvene odredbe postupio
isključivo onako kako mu je govorio Bog. Mojsije je s Bogom čak i dogovarao što
će reći i činiti u društvenom životu jer je znao da će društvo od njega imati
svoja očekivanja. Bog je strpljivo tumačio Mojsiju sve što je Mojsije morao
činiti za to društvo i za takvo ispunjenje društvenih težnji kakvo će
odgovarati Gospodinu pa je Mojsije također poslušao ono što mu Bog govori i
popuštao je društvu jer je Bog u razgovoru to odobrio.
David je vrlo jasna i jednostavna
slika kako čovjek mora odgovarati na Božji poziv koji dolazi nakon što čovjek
već ima neki svoj privatan život kojega Bog poželi za odgoj naroda i kroz
kojega će se proslaviti po svemu svijetu. I Pavao tumači kako moramo ostati u
onome u čemu nas je zatekao Božji poziv. Ne moramo čak ni mijenjati svoje ime.
Pravo naše ime znamo onda kad nas zazove Bog, po tome što vidimo da nas je
pozvao Gospodin, znamo da je taj poziv naše ime. Bog nam otkriva naše ime i ono
nije uopće onakvo kakvo društvo upotrebljava kada nas doziva. Jedno te isto ime
izgovara Gospodin drugačije nego društvo. Ono što društvo vidi u nekoj osobi nije
ono što vidi Bog i što zna o sebi ta osoba sama. Čovjek je za sebe samoga
najkompetentniji i on svojom voljom pristaje na Boga, to je važno jer zato nam
je toliko i naglašen Marijin potvrdni odgovor anđelovu naviještenju. Jako je
važno da čovjek živi u dogovoru s Bogom i da s Njime sklopi savez, nešto čvrsto
i pouzdano kao potvrdu upravo činjenice da je Bog rekao svoje, ali i da je
čovjek rekao svoje te je to potvrda da čovjekom Bog ni u kom slučaju ne
manipulira iako ga određuje i poziva. To je dinamika Božjega života: Bog
predodređuje Davida kao da će David biti pastir koji će postati kralj i
postavlja ga u pastirski život. O Davidu ovisi hoće li biti zadovoljan svojim
životom. David je bio sretan pa je čak i slavio često Gospodina, naročito
svojim pjevanjem je častio Boga kao kralj, kao svećenik, kao što možda i
vjerojatno čine anđeli. David se je prepustio bez predumišljaja ljepotama
jednostavnoga i čistoga pastirskoga života pa je Bog mogao nastaviti sa svojim
planom o Davidovom pomazanju i učiniti ga kraljem. Naravno da je Bog učinio
čistim Davidovo srce, ali je David bio taj koji je to poželio i zamolio.
Upravo u svojoj intimi i privatnosti čovjek sluti Boga
ili Ga čuje pa pristaje na Njegov poziv.
Bitna je razlika koja je jasno
vidljiva između Božje i čovjekove volje, čovjek pada u grijeh protiv volje
Boga, Bog nikada ne predodređuje za grijeh. Bog je predodredio svakog čovjeka i
kada čovjek već dođe na taj stupanj da svjesno vrši volju Božju, znači da je
odgovorio na Božji poziv. To znači da će toga čovjeka Bog sigurno i opravdati i
sačuvati od grijeha. Čovjek je i sam već u takvom vjerskom životu da raspoznaje
dobro grijeh i kloni ga se sve uspješnije.
Kada David pogriješi, Bog se
prisjeti kako je puno ubijao i pridoda to općem dojmu pa odredi da mu David
neće graditi hram. Da je David samo bio izvrstan kralj i dobar vojskovođa, već
bi vjerojatno započeo on gradnju hrama, ali se je podložio oholosti jer je ipak
u jednom trenutku poživio malo društveni život svim srcem umjesto da živi samo
svoj privatni život, to jest da bude onakav kakav je bio kad ga je zatekao
Božji poziv. Postao je ohol prema Gospodinu i počinio još daljnje grijehe u
svojoj oholosti. Ukrao jedinu susjedovu ženu,
isplanirao smrt, ukrao sebi ljubavnicu koja je bila tuđa žena. Iako je
Bog to oprostio i David je ispaštao zbog grijeha, to je u općem dojmu kod
Davida bilo značajno za Božju odluku o gradnji hrama. Također je Mojsije postao
nestrpljiv u svojoj oholosti kad je dvaput udario o stijenu iz koje je potekla
voda narodu pa je bilo podobno da ne uđe u Obećanu zemlju.
Postoji i nasljeđe
predodređenosti, kada se spašava jedan čovjek, spašava se i njegova obitelj jer
se ljubav Božja i milosrđe proširuje iz čovjeka na okolinu. Tako sin Davidov,
Salomon postaje graditelj hrama i tako također čitav narod Božji bez Mojsija
ipak ulazi u Obećanu zemlju. Ljudi jedni druge spašavaju čak i tada kad
pogriješe, ali svoj privatni život moraju uvijek živjeti.
Kako čovjek može biti pastir i
kraljevati živeći svoj pastirski život? U svojem pastirskom životu David je
molitelj i klanjalac Bogu. Po tome i jest pastir. I po tome, naravno, što zna
organizirati ujedinjenje društva. David se čitav svoj život bori, bori se s
lavom, bori se protiv neprijatelja, bori se protiv grijeha. Tek kada doživljava
društveni uspjeh i slavu, zahvaljuje na tome Gospodinu i postaje svjestan kako
njegov privatni život daje rezultata bez njegove namjere. Davidova je namjera u
borbi spasavanje naroda i služenje Bogu, on razgovara neprekidno s Gospodinom i
ne misli na slavu društvenu za koju zaista nema namjere.
Meni je ostati u mojem privatnom
životu. Moj privatni život je pisanje i čitanje, kontemplacija i učenje. Dugo
vremena je meni grijeh branio ulaz na vrata vjerskoga pozvanog života. Zbog
vesela društvena života bi me društvo osudilo i ne bi mi nikada dalo slavu ili
tako nešto. Moram slavu Božju tražiti u sebi jer sam predodređena u bolesti i
pozvana pa ću biti vjerojatno i opravdana, a moje će grijehe Bog zaboraviti.
Možda čak mogu početi graditi hram ili ući malo u Obećanu zemlju, moram samo
osluhnuti slutnju i glas Boga pa krenuti u krajeve koje mi pokazuje Gospodin.
Zbog toga se rješavam vesela društvena života. Samo zbog sebe idem na misna
slavlja, samo da čujem Riječ u sakramentima. Oni postoje radi mene.
Marijin privatan život je bio
isključivo moliteljski, ona je prepoznala odmah anđela i njegovvu poruku od
Boga jer je bila savršena moliteljica. Marija nije imala problema s iskušenjima i borbama protiv
grijeha, ona čak nije niti pomislila da će morati možda leći s mužem kao što bi
društvo očekivalo koje očekuje uvijek i smrt, između ostaloga. U Marijinom
privatnom životu nije bilo niti pomisli na takvu pogansku i tjelesnu vrst
začinjanja potomstva ili življenja na neki način ispunjavanja onoga što bi
društvo očekivalo od bilo koje druge žene, ili pomisli na to da se mora
pripremati za starost i smrt. Marija se u Josipa nije zaljubila zato što je bio
društveno podoban nego najvjerojatnije zato što je živio molitveno i samo za
Boga.
Ona čak, kao i Abraham, ispitkuje anđela, odnosno
Boga jer je sigurna da njezin Gospodin
od nje ne očekuje ono što bi očekivalo društvo, ona je pripravna reći Bogu da
odbija leći s Josipom, ali također je uvjerena da Bog to od nje niti ne
očekuje, ali, za svaki slučaj, kao da je smetena i zbunjena anđelovim riječima,
ona zapravo pita što mora učiniti sa svoje strane da bi začela Isusa i kako se
mora dalje ponašati jer jako dobro zna da joj to nitko drugi u narodu neće moći
protumačiti, savjetovati ili pojasniti; mogli bismo reći da Marija nije uopće
svjesna bilo kakvoga društvena života, njezin susret s anđelom je njezina
privatna svakodnevica. Mariji je Bog jedina obitelj, narod se pojavljuje samo
kao Božija želja i izobilje Božje. Dati tom narodu svoj doprinos u izobilju
koje želi i čini Bog, sudjelovati s Gospodinom u stvaralaštvu, ispunjavati
očekivanja toga naroda, odnosno pripomoći u ispunjavanju očekivanja možda je
Mariji bila samo jedna od mnogih zajedničkih igara s Gospodinom, najsvetija i
najveličanstvenija zabava, glavni posao i zadaća u njezinom privatnom životu i
pozivu, stvaralaštvo i spasenje protiv slabosti, odnosno grijeha. Marija nužno
gleda na društvo više Božjim očima, gleda na narod kao na dijete i plod Boga,
Mariji nikada, niti u jednom času društvo ne predstavlja autoritet nego samo
prenositelja Božjega zakona i uputstava, zapovijedi i pouka. Njezin privatan
život je općenje s Bogom u molitvi neprekidnoj i ona kao da je iznad društva,
nikako netko tko bi se morao povoditi za društvom. Isto se događa i Abrahamu, i
Mojsiju, i Davidu, ali Marija nema osnovni ljudski problem, borbu protiv
grijeha i iskušenja. Njoj iskušenja nisu problem, ona čak ne pada u iskušenje
niti tada kada joj Bog poručuje da će biti majka društvu kao stopostotna pripadnica
toga istoga društva pa bi se moglo reći da Bog određuje Mariji neka uđe u
društvo i neka postane više svjetovna, ali ne, to niti u jednom trenutku ne
postoji kao mogućnost u Marijinom srcu. Marija je moliteljica, ali je realna.
Molitveni sveti život daje viši stupanj realnosti nego grešan društveni život.
Marija je toliko realna i zapravo je jako prisebna pred anđelom kao da stoji
pred iskušenjem, kao običan grešan čovjek koji je uvijek pripravan ispitati
svoju savjest, Marija kao da misli pred anđelom nešto slično kao “ ne misliš
valjda da bih morala ući u društveni život i zaboraviti svoj privatni
moliteljski poziv i predodređenje pa se prikloniti mužu i spoznati muža, ne
misliš valjda reći da legnem s Josipom, znam da mogu biti majka Mesije i na svetiji
način”. Tada pita anđela da joj se izjasni i da joj kaže kako će to biti ona
majka Boga. Također izjašnjavanje od Boga traže i Mojsije i Abraham. Nitko od
njih u obrani svojega privatnog života i svoje vlastite ljudske volje ne
griješi, i Abraham, i Mojsije, i Marija ostaju do kraja ponizni pred Bogom, ali
Ga ne slušaju slijepo i bez upotrebe vlastitoga zdravog razuma. Štoviše, što je
više čovjek pred Bogom svjestan sebe i svoje vlastite ljudske volje, ali i
svojega vlastitoga privatnoga života, to će mu jasnije Bog razbistriti svoju
volju i pozvati čovjeka da Ga nastavi slijediti na isti način na koji je uopće
i pristigao u okolnosti da se dogovara s Bogom. Jedino tako može doći do saveza
između Boga i čovjeka, ako postoji Božija volja i što više izražena ljudska
volja i obično ljudsko samopouzdanje koje društvo čovjeku inače nikada ne daje
jer društvo od čovjeka uvijek želi da se čovjek prilagođava i mijenja shodno
društvenom grešnom životu. Pojedinac molitelj je uvijek svetiji od društva i
skup takvih pojedinaca koji su molitelji zapravo realno predstavljaju Božji
narod.
Društvo općenito, dakle, nije
Božji narod. U društvu postoji klanjanje lažnim bogovima dok u Božjem narodu
postoji samo neprekidno sklapanje i potvrđivanje saveza s Bogom, vječno pitanje
i vječni potvrdni odgovor.
Postavlja se pitanje da li je
vjera privatna stvar. Naravno da nije samo privatna stvar vjerovati Gospodinu.
No, da bi se pristiglo u zajednički narodni vjerski život potrebno je prije
svega postati individualac. Samo je Marija u svojoj individualnosti mogla
postati začetnica, odnosno suzačetnica naroda Božijega odmah i bez suvišnih
koraka u životu jer je bila sasvim čista. Grešnom čovjeku molitelju potrebno je
puno vremena u odgoju vjerskom i borbi protiv iskušenja da bi postao dovoljno
pripravan za savez s Bogom i tek tada čovjek postaje svet, odnosno dovoljno
svet pa djeluje na društvo i stvara i doprinosi stvaranju vjernoga Božijeg
naroda. Puno je širi pojam društva nego
pojam vjerničkoga puka. Unutar društva postoji manjina koja jest Božji narod
kojemu je poslanje oplemeniti svoju okolinu, odnosno posvećivati društvo mu je
osnovni privatni život i poziv i poslanje. Točno je da društvo nije dužno
poštivati vjerske savjete pojedinaca i da društvo mora imati svoj grešni mentalitet
za uvijek, odnosno do Paruzije. No, za vjernika koji ima izražen molitveni
život normalno jest da djeluje i postaje začetnik svetoga života pojedincima u
društvu.
Marija nije savjetovala čitavo
društvo, niti se je nametala nego suprotno: ona je ulazila u molitveni privatni
život, ona se sklanjala od društva, ali je jedino na taj način i postala
posvetiteljicom čitavoga svijeta. Ona nam je primjer i uzor. Točno jest da
moramo na kraju postići savršenstvo zajedničarenja, ali jedini put u
zajedničarenje je kristaliziranje vlastite individualnosti, a to se može
izvesti jedino u molitvenom načinu života i jedino uz pomoć i volju Božiju koju
bi bilo poželjno svojom voljom ispitati i to se u društvu ne može izvesti nego
samo u privatnom moliteljskom životu. Tako ispada točno da je stajalište
društva koje drži da je vjera privatna stvar to i istina jer društvo
jednostavno nije svjesno, jer je previše grešno, posvete Božije preko
vjerničkoga života. Društvo nije svjesno da upravo taj privatni vjerski život,
odnosno vjera kao privatna stvar, čini od društva samoga obraćenike. Društvo,
štoviše, ne mora čak niti toliko živjeti intenzivno molitvenim životom, ali Bog
može bilo kada omekšati srca društva po zagovoru vjernika koji su uznapredovali
u privatnom moliteljskom životu i sklapanju saveza s Gospodinom.
Normalno jest i realno da je moja
vjeroispovijest moja privatna stvar, ali me društvo spontano odbacuje kao
punopravnog člana društva jer ne želim sudjelovati u štovanju lažnih bogova. To
nije nikakva opasnost za vjeroispovijest zajedničkoga vjerskoga života, koliko
god mene društvo odbacivalo jer mi time čini uslugu, odnosno šalje me u
izolaciju i osamu. Nisu svi koji su predodređeni također i pozvani te sigurno
neće biti svi ljudi opravdani. Gospodin želi i predodređuje sve ljude, ali je
jasno da će na kraju svijeta nekoga uzeti k sebi, a nekoga ostaviti. To nikako
ne znači da se svi ljudi neće spasiti nego vjerojatno znači da postoji sveta
hijerarhija u vječnosti i dinamika vječnoga života u gledanju lica Gospodinova.
Da li je okupljanje vjernika u
opasnosti? Najvjerojatnije nije generalno, ali postoje veliki progoni vjernika
pojedinaca. Veliki progoni vjerskoga naroda ne postoje toliko drastično u
povijesti nego progoni pojedinaca i to je upravo stoga što društvo nema
razvijene pojedince individualce pa nije u stanju zbog te svoje grešne
strukture progoniti Božji narod koji je realniji i postojaniji od društva u
cjelini te tako ne može najvjerojatnije doći do smrti Božjega naroda, odnosno
njegova zajedničarenja. Točno jest da su pojedinci progonjeni i odlijepljeni od
sakramenata, ali to su uglavnom mučenici poradi Krista, a to je jedan od vrhunskih sakramenata makar ne
nalikuje svetom životu u svojem realitetu i u svojoj realnosti. Strah svete
sakramentalne zajednice da će društvo ugroziti vjernike nije uopće opravdan,
ali to ne znači nikako da se vjernik mora povući u zapećak i ne sudjelovati u
društvenom životu ako ga je Bog u društvo poslao. Samo jedna je Bogorodica i
Bezgrešna. Kada je strah rastjerao apostole Isusove, Marija ih je okupila na
molitvu i zato nam je Međugorje neophodno potrebno i legalno. Gospa Međugorska
je ovdje da nas okupi usred velikih turbulencija društva koje zbog svojega
štovanja lažnih bogova odbacuje sve sakramentalno. No, ima puno pojedinaca koji
nisu molitelji, ali kvalitetnije žive u Gospodinu nego licemjerni molitelji.
Dolazimo do toga slavnoga pitanja
o licemjerju. Strašno je za Isusa izgovarati prazne i uzaludne riječi, a još je
valjda strašnije uzimati Njegovo ime i u Njegovo ime štovati lažne bogove.
Postoji velika nerealnost u molitvenom transu koja nikako ne naliči onom
realnom Marijinom pitanju: “A kako će to biti kad ja muža ne poznam?”. Te riječi Marijine dokazuju da je molitva nije
bacila ni u kakav bijeg od realnosti nego da je Marija u svojoj molitvenoj
realnosti prihvatila anđela, ali svjesna potpuno da je i sotona strašno realan
i da vjera i molitva mora biti isto tako, odnosno više i jače realna od
iskušenja. Marija zna da je i Abraham bio realan, a nije uopće prije toga bio
molitelj Jednoga Boga. Mojsije također nije bio u svojemu narodu nego je naišao
na gorući grm daleko od društva i u prirodnom okolišu. Sveti Pavao je u svojem
žarkom štovanju Gospodina, ali realnom, iskrenom i individualno jako razvijen
realno doživio usred društva susret s Gospodinom koji je jači od svake
realnosti i realniji te Mu nije problem intervenirati direktno, ako želi. Stoga bih rekla da nikada
ne možemo znati koliko je, primjerice, komunista ili socijalista ili marxista u
svojem privatnom životu vjerno i molitveno. Očigledno je da jedan iskreni uzdah
prema Gospodinu može više značiti nego zaneseno ponavljanje desetica bez učinka
nekoga vidljivoga i momentalnoga.
Također je činjenica da u mojem
obraćenju meni nije toliko sakramentalni život pomogao nego tek kasnije.
Pomogli su mi ljudi iz društva o kojima ne znam uopće kakav im je molitveni
život, a najviše me je doveo u sakramentalni život Gospodin sam i to vrlo
realno i bez moje molitvene želje.
Ne tvrdim da molitva sama po sebi
ne djeluje, ma kakva bila i da ne bi moliti trebali ljudi koji uporno mole, ali
sigurna sam da bi im bilo uspješnije osluhnuti što mole jer uvijek nam u
sakramentalnom životu postoji opasnost od licemjerja. Mora čovjek molitelj
uvijek biti pripravan upitati da li poznaje svojega Gospodina na sve moguće
načine i molitelj mora slušati sebe, a tek onda uzeti savjete jako realno.
Kako ćemo biti začetnici
vjerskoga života kad Začetnika ne poznajemo?
Sada mislim konkretno na vjernike
laike koji puno mole i one koji se klone sakramentalnoga života, to jest žive
samo za velike blagdane sakramentalni život. Nije svetost za društvo, svetost
je za Božji narod koji postoji u društvu kada god Gospodin to želi, bez obzira
gdje se pojedini vjernik molitelj nalazi.
A kamo ja sada moram ići? Kad već
imam blizu sakramente, ne mogu ih ne upotrijebiti, sakramentalni život postoji
u okvirima mojega privatnoga, ali i društvenog života. Ako ne brinem za društvo
jer se želim odvojiti od iskušenja štovanja lažnih bogova i želim biti bliže
Gospodinu, što će uvijek biti pozitivno i za društvo, tada imam velike
mogućnosti primiti sakramente intimnije, odnosno razvijati svoj privatni život
i, naravno, individualnost, a da pri tome ne gubim sposobnost za realnost.
Budući da sam i prije, nedavno, tako živjela, vidim da mi je to puno bolje jer
kada sam krenula pojedincima savjetovati, morala sam prihvatiti njihovo
štovanje lažnih bogova i sagriješila veselim društvenim životom, a da nisam
vidjela jesam li štogod približila se Gospodinu ili pomogla bližnjemu. Sigurno
je da mi društveno iskustvo može donijeti koristi, ali i sigurnost da je bolji
privatan život. Gospodin je blizu i u društvu jednako kao i u privatnom životu,
ali moja molitvena svijest je u društvu preslaba. Gospodin sigurno želi moje izdizanje
iz društva prema individualnosti jer želi svojega odabranog vjernika pozvati i
opravdati. Ja ne vidim u ovom času dobro svoj poziv i moram se usredotočiti
hitno na ono što mi Gospodin govori. Moram Ga jasnije čuti, moram Ga poznavati
kao što Ga poznajem kada pišem i kontempliram u osami.
Kako je Marija mogla u svojoj
samotnosti doći do Gospodina; kako je Abraham, kako je Mojsije, kako je David i
kako je Sveti Pavao? Oni su na određeni način bili u pustinji i pustoši, dakle,
bili su sigurno izvan društva. To nije neka lijepa konstatacija za
sakramentalnu zajednicu jer zvuči kao savjet da se ne žive sakramenti. Naravno,
od kada se Isus utjelovio, On nas je i spasio i to upravo u sakramentima.
Naglašeno je u sakramentalnom životu da se čovjek ne mora vezati ni za koga,
ali da ipak ima osobe koje su neophodne da bi mu komunicirale sakramentalni
život. Tako nekako slično dolazimo u stanje kada nas sila Duha Svetoga
osjenjuje i čovjek tada začinje Isusa u sebi. Moramo dati ime Gospodinu, to
jest zazvati Ga da bi bio Bog s nama. Tako sam čovjek u sebi pronalazi Onoga
koji mu govori i onda kada čovjek ne očekuje, a naročito u sakramentalnom
životu, odnosno u molitvi i zazivu. Nije potrebno prisiljavati se na molitvu
nego željeti da Gospodin dođe, a ta želja nužno budi i preispitivanje vlastite
otvorenosti za Boga. Ako se je čovjek ispovijedio i pričestio, ne mora odmah
ponovo iskati još sakramentalnoga života, a da nije u sebi doživio pričest i
poslije onoga časa kada je Gospodin došao jer to bi značilo da nam nije
potreban uopće svjestan razvoj, odnosno razgovor s Bogom sada, kad smo Ga
primili. Normalnije jest da Ga pokušamo osluhnuti, a ne čeznuti za ponovnim
pričešćivanjem. Moramo blagovati Riječ, moramo nužno koristiti ono najrealnije
što imamo, a to je Sveto pismo i govor Isusov. To je siguran nastavak
pričešćivanja, razmatranje onoga što je rekao Gospodin na toj pričesti. Često
zaboravimo što smo čitali, ali to nije tragedija jer poznajemo Evanđelja,
poznajemo Bibliju pa možemo po sjećanju pronaći ono što smo najjače upamtili
ili ono jedino čega se sjetimo nakon pričesti i blagoslova. Kada je usklađeno
čovjekovo očekivanje Božijega odgovora na neko čovjekovo pitanje s onim što je
čuo u sakramentalnom životu i usvojio nakon pričesti, tada čovjek realno i sa
sigurnošću može reći da je razgovor s Bogom za čovjeka bio koristan, uspješan i
učinkovit. Zbog toga je dobro ostati sam i izvan društva neko vrijeme pa tek
onda ponovo pomisliti na sakramente. Sakrament koji je čovjek živio mora
trajati onoliko vremena koliko je zapovijedio Gospodin i što čovjek uspije
primiti i promotriti u okviru toga vremena i u tom roku, to može biti ono
najvažnije jer ako krenemo pročitati iz Svetoga pisma čitanje koje je bilo u
pričesti i to nakon pričesti, a ne prije toga vremena, ne unaprijed, tada nam
je zaista potrebno neko vrijeme koje mora proteći u osami i razmatranju riječi
koju smo čuli, nije dobro toliko slušati riječ iz Pisma, a zaboraviti ili ne
pokušati razmotriti barem ono što smo upamtili. Nije uvijek dobro otići svetim
osobama i još slušati njihovu riječ od Boga nego je bolje otići u osamu i
izravno čitati riječ koja je bila pročitana te se usredotočiti na ono što samo
nama osobno i nikome drugome ta riječ znači. Dobro je proučiti sveta vremena iz
Starog zavjeta koji otkriva detalje po uputama iz Evanđelja i Poslanica. Jako
je dobro nakon Evanđelja osvrnuti se na istu temu u našem srcu koja je sigurno
razrađena podrobnije u Starom zavjetu, još od onda kada je Gospodar nad
vojskama dao nadahnutome Mojsiju smjernice u obliku Dekaloga. Ne može čovjek
molitelj otići po još milosti Božije u obliku sakramenata ako se ne potrudi
iščitavati Bibliju jer je to opasno i prenagljeno blagovanje Riječi bez
normalnoga razmatranja te i tih riječi u svakodnevici. Naravno da u nekim izuzetnim
okolnostima ne mora sve ići tako i tim redom, ali uglavnom je čovjek sam taj
koji si stvori, uz Božju pomoć, okolnosti molitvene svakodnevice. Čovjek to
mora učiniti ako je molitelj koji je realan. Jako je važno naći vezu u svom
srcu, tijesnu vezu između pročitanih tekstova jednoga dana i stvarnosti
moliteljeve, a ne hoditi naokolo i stalno pitati i pitati ljude, a nikada ne
udubiti se u Pisma potpuno usamljeno i iskreno onako kako je iskren čovjek u
najbanalnijem času svojega života u privatnosti. Ako čovjek odvaja prostor koji
je svet od prostora i radnji koje nisu svete, to je dobar pokazatelj da blaguje
Gospodina uzalud, odnosno na svoju osudu.
Otići u samotnost znači neko vrijeme razmatrati i u isto
vrijeme obavljati najnužnije radnje i poslove koje oduzimaju vrijeme za sebe.
To su poslovi pripravljanja hrane i uređivanja sebe i okoline. Čovjek u
pustinji može postiti, ali se mora pripraviti za usredotočeno razmatranje pa mu
je u svakodnevici potrebno izdvojiti vrijeme razmatranja koje je kraće od
vremena kada ne razmatra, ali pamti što je spoznao i o tome svjesno promišlja
dok obavlja ostale poslove sve dok ne dođe vrijeme za sakramentalno okupljanje.
To bi značilo da otprilike sakrament Euharistije obično traje sedam dana. To bi
morala biti načelna ideala za molitelja. Ako je molitelj uznapredovao u
svetosti života, on može otići potpuno iz društva, ali je činjenica da se
nikada ne zna u kojoj mjeri je molitelj svet pa je najoptimalnije poštovati
svetih sedam dana i općenito vjerski kalendar.
Važno je otkriti svoje želje i
mogućnosti, odnosno imati jasnu svoju volju i u roku od sedam dana prihvatiti
volju Boga i reći iskreno: “Evo sluge Tvojega, neka mi bude po riječi Tvojoj,
Gospodine” i tada čovjek dolazi otvoren opet u sakramentalno osvježenje. Ako
prođe u takvoj svakodnevici godina dana, čovjek može reći da je realan
molitelj. To je vidljivo ako za isti blagdan spoznaje nakon godinu dana uvijek
mnogo toga novoga, a ne ponavlja jedan te isti grijeh punom snagom. Neko
normalno vrijeme se također može postaviti, ali ono je jako široko, u kojemu
čovjek nakon Potvrde odlazi na zaručnički tečaj ili u samostan, a najčešće živi
i radi u društvu do prvih znakova starenja, odnosno do starosti i životne
mudrosti. Dakle, u razdoblju od nekoliko desetaka godina čovjek mora postajati
svetiji što više može, ali i realniji što znači da mora iskušati i društvo i
društveni život koji ne mora biti dulji od Isusovih svetih tri godine
djelovanja u društvu, odnosno mora biti čovjek u razvoju nekih tridesetak godina
od Krštenja.
Budući da je od godina Potvrde do
godina Isusova javnoga djelovanja razmak od dvadesetak godina, to se može uzeti
kao najvažniji i najintenzivniji period u kojemu čovjek može postati realan
molitelj, ali u tom čovjekovom razdoblju, od petnaeste do trideset i pete
godine života obično ljudi ili odlaze potpuno u samostan ili potpuno u društvo
te su rijetki koji žive optimalno. Zato je važno onoga časa kada je čovjek u
Potvrdi obavijestiti čovjeka o toj statistici. Važno je znati da čovjeku mora
proteći dvadesetak godina od onoga trenutka kada čuje riječ: “Sveti budite kao
što je Gospodin svet” pa do realnoga stanja u kojemu čovjek postaje svet. Tih
dvadeset godina se može u Gospodinu zbiti u jednom času, a može nikada ili
gotovo nikada ne ispuniti se, to su dvije krajnosti. Čovjek mora također znati
da svetost njegova napreduje u isto vrijeme dok se susreće s iskušenjima i
grijehom pa stoga nije svet potpuno, ali nije mu svetost niti u kojem slučaju
daleka ili nedostupna.
Marija odlazi odmah po riječi
Božijoj k svojo rodici, svetoj, ali ne bezgrešnoj ženi, odlazi u društvo nakon
začeća Isusa. Marija i Elizabeta ostaju zajedno tri mjeseca što bi bio neki rok
u kojemu se čovjek može već prilagoditi molitvenoj realnoj svakodnevici,
odnosno može i spoznati hoće li otići potpuno ili manje potpuno u društvo ili u
osamu. Ako je čovjeka Božji poziv zatekao usred intenzivna društvenoga života,
ta tri mjeseca mogu biti jako turbulentna i uglavnom je važnije čovjeku koji
već živi često među svetima i sakramentalnim životom u tome roku isplanirati u
društvu što mu je činiti jer ako nakon tri mjeseca društvenoga i
sakramentalnoga realnoga molitvenoga života čovjek još uvijek ne zna što će i
kako će te ne vidi silne smetnje društvenoga života, tada je poželjno da ne
hrli u svetost nego da se rješava grijeha i štovanja lažnih bogova. Tada
najčešće čovjek mora krenuti ponovo od otvaranja svoje volje Bogu, Isusu koji
jest Riječ Božja i nastojati osluškivati ponovo i pažljivo što mu je Gospodin
rekao. Obično molitelj tek naknadno spozna ono što je čuo, to jest postane
svjestan onoga što je primio i tada je na dobrom putu u sazrijevanje i širenje
svoje svijesti, a to je razvoj individualnosti u Gospodinu. Jako je važno
istaknuti i razbistriti svoju iskrenu volju, a ne gutati sve savjete.
Sakramenti služe molitelju, a ne molitelj sakramentima. Molitelj ima svoju
osobnost koju mu je dao Gospodin i ima svoj život u koji ulaze sakramenti.
Također i molitelj ulazi u sakramente, ali to je dovoljno naglašeno pa se mora
svratiti pozornost molitelja i na njegovu privatnost, odnosno njegov ritam je
ono što ga jako usmjerava i na to molitelj mora obratiti pozornost. Puno više
bi naroda bilo u sakramentalnome životu kada bi pojedinci naučili uvesti
sakramentalni život u svoju privatnost. Čovjek često gleda u život sa
stajališta svojega vlastitoga intimnog i privatnog razmišljanja, svoje
prirodnosti i moliteljeva narav je ta koja ima najznačajnije mjesto u životu kao što i gorući grm ima mjesto u
pustinji koja je izdizanje od društva. Čovjek vjeruje svojim dojmovima više
nego bilo čemu i kome drugome. Važno je da vjeruje u Jednoga Boga, ali je važno
znati mu da njegova žeđ za Bogom ima u ovome svijetu i u društvu svoj izvor od
kada je Isus uskrsnuo. Važno je reći da je Uskrsnuli Isus u sakramentima zato
da bi olakšao moliteljev put u svetost, a ne zato da bi molitelj poštivao neke
norme služeći sakramentalnom životu. To bi značilo da čovjek svoju vjeru mora
iz svoje intime i u svojoj intimi nahraniti i napojiti na Svetom Pismu koje mu
je najdostupnije u vjerskom sakramentalnom životu. Čovjek mora znati da je to
brži i lakši put u blagostanje, a ne misliti što i kako život postavlja
društvo, odnosno kako društvo normira intimu ljudsku. Čovjek u svojoj
privatnosti bježi od sakramenata jer želi biti pohvaljen i uspjeti u društvu
što je iluzorno. No, čovjek to ne zna i često mora ići težim putem. Ipak je još
lošije i još teže živjeti sakramente bez poštivanja svoje vlastite volje i
individualnosti, misliti da je netko iz društva više u pravu nego molitelj koji
čezne za Gospodinom. Puno molitelja misli da njihova individualnost nije
poželjna i da zajedničarenje mora biti unižavanje osobnosti. Ne mora čovjek
poništavati sebe radi drugih nego se može predati drugome tek kada spozna sebe,
to jest ono što je sadržaj moliteljeva predavanja nekome. Molitelj spoznaje da
je u njemu zajedništvo svih svetih prije nego što spozna sebe u zajedničarenju,
a to je upravo zbog unižavanja i nepoštivanja one naravne vjere u Jednoga Boga
u intimi ljudskoj. Može čovjek slušati pouku, ali mora slušati sebe.
Marija progovara kao čitav narod,
ona je sva sveta i idealno prihvaća Isusa. Stoga molitva njezina postaje
prethodnica molitve Gospodnje koja je sažetak i uputa kao i Zapovijed ljubavi.
Marijino “Veliča” je prva sažeta smjernica iz utjelovljenja Isusova u molitelju
prema samosagledavanju. Moglo bi se čak reći da je Marija otišla u pohode
Elizabeti i zato da molitelji dobiju tu smjernicu. Elizabetino čedo u utrobi
svjedoči i potvrđuje prvo Marijino Majčinstvo Boga, a molitelj je u razdoblju
neznanja što sada kada je, primjerice, primio pričest i blagoslov. Tada je
dobro znati da je usamljenom čovjeku koji vjeruje u Jednoga Boga i boji Ga se
pa se boji i grijeha došao prvome Gospodin. Molitelj tada spoznaje da je njegova intima najvažnija. Molitelj
tada odlazi najčešće u društvo, a ne zna da bi bilo poželjno prvo se osamiti i
prebirati u svojem srcu Riječ. Prvo oduševljenje nakon susreta s Kristom brzo
isparava u bilo kakvom društvu, a vjernik molitelj još neko vrijeme osjeća i
spoznaje snagu pa jedva čeka ponovno susretanje s Kristom. Ako nije u
samostanu, molitelj tada mora najozbiljnije poduzeti sve što je u njegovoj moći
da izdrži svetu sedmicu u što većoj svetosti, onoliko koliko ju je primio i
koliko je svetosti svoje svjestan. Jedino u tom slučaju učestalost
sakramentalnoga okupljanja zaista ima smisla. U suprotnome, nailazi molitelju
velika opasnost od licemjerja. Tu opasnost molitelj mora uočiti što prije i što
bolje je izbjeći i preduhitriti grijeh jer obećaje na ispovijedi svojim
riječima da će se popraviti i da neće više griješiti što je u podsvijesti
molitelja jedan veliki zavjet i savez s Gospodinom koji ima preveliki značaj, a
premalo se razmatra. Moliteljeva riječ je Isusu važnija nego molitelju, čovjek
je Bogu važniji nego Bog čovjeku.
U molitvi Marijinoj ona prvo
odaje slavu Gospodinu i ponizno se divi i kliče, a o pokajanju nema niti
govora. Marija se iznenađuje i oduševljava kako je Bog ponizniji od njezine
ponizne molitvene duše. Tu nema mjesta lažnome kajanju, ne može čovjek biti manji
od Boga jer najmanji jest Krist. Čovjek je molitelj najsvetiji kad se iznenadi
i oduševi Gospodinom i smogne prisebnosti Mu izreći hvalu i slavu. No,
Bezgrešno Začeće jest samo jedno pa se običnom čovjeku dogodi da se doslovno
rasplače kada otkrije Gospodina ili Njegov dolazak ili uslišanje te mu suzama
svojim zapravo odaje slavu i hvalu. U intimnom životu ipak nakon misnog slavlja
duša kliče u Gospodinu i duh čovjekov slavi Gospodina.
Pokajanje također nužno dolazi
prije.ili kasnije kada molitelj doživi svetost Božju. Dolazi u čovjeka ona
poniznost s kojom su apostoli pratili Isusa i slušali Ga, a nisu Ga baš sve
razumijeli. Isus nije govorio samo apostolima nego je govorio jedamput za sva
vremena i zato je svakom vjerniku u svakom vremenu potrebno iznova svojim
snagama razmatrati riječi Isusove.
Neophodno je razmatrati u svojem
traganju za svetošću i u borbi protiv iskušenja i promatrati Isusove kušnje u
pustinji. Đavao nije znao da je Isus sav svet pa Ga je pokušao iskušati,
oprobati, ali uzaludno. Bogu jedinome se klanjaj; ne iskušavaj Gospodina, Boga
svoga; čovjek ne živi samo o kruhu nego i o svakoj riječi Božjoj, bile su
riječi Isusove u pustinji gdje je došao promotriti svoju ljudsku intimu. Reklo
bi se da Isusu nije bio problem odoljeti iskušenjima. Međutim, Isus je potpuni
čovjek i ima intimu običnu kao i svatko drugi, kao i onaj najmanji. On odlazi
namjerno prema iskušenjima kao pravi pripadnik naroda, kao što i neki grešan i
svet molitelj odlazi, provjeriti svoje snage prije onoga najvećega iskušenja,
uzimanja grijeha svega ljudstva na sebe. Isus sigurno sazrijeva kao Onaj koji
će uzeti na sebe grijehe svijeta i želi znati kako je grešnome molitelju pred
iskušenjima. Zanimljiva je činjenica da Isus ponavlja i ispunjava Zakon iz
Starog zavjeta. On je došao sažeti i protumačiti Zakon, ispuniti ga i poučiti
molitelje, odnosno dati svoj vlastiti primjer kako se molitelj može uvježbati
na temeljima Svete predaje, na temeljima poznavanja starozavjetnih propisa,
događaja i proroštva. Isusove riječi su riječi izvučene iz Predaje, sažete,
protumačene i pojašnjene za praktičan život molitelja. Nema toga tko sebe ne
nalazi u Isusu koji je otišao u pustinju i koji u sebi ne može pronaći Isusa
ako i sam ode promotriti svoja iskušenja. Te tri kušnje Isusove su grijesi
najčešći svakoga molitelja kojih se on mora naviknuti uvijek iz početka
rješavati. Nikada nije na odmet promatrati Isusa u pustinji. Iz tih
moliteljevih osnovnih grijeha proizlaze drugi grijesi, a i svaki lakši grijeh
dovodi do tih kušnji iz pustinje pa molitelj u životu spozna u praksi točno to
da i lake grijehe temeljito mora ispovijediti da ga ne odvedu u ove najveće
grijehe koji iskušavaju Isusa i koji su nam ostavljeni zapisani. Da bismo mogli
razumijevati kušnje Isusove i Njegove odgovore na kušnje, sigurno je da moramo
poznavati Predaju koja počinje od Pisama Staroga zavjeta, povijesnih knjiga i
psalama i proroka. To su osnove bez kojih molitelj ne može produbljivati svoj
sakramentalni život.
Očigledno jest kako Isus ponavlja Prvu zapovijed iz
Dekaloga: Ja sam Gospodin, Bog tvoj, i nemaj drugih bogova osim mene. Treba se
molitelj upoznavati kako u grijehe padaju svi kroz čitavi Stari zavjet. Nema
toga koji protiv te zapovijedi ne griješi barem ponekad. Poželjno se je
izvježbati protiv te kušnje jer ako je ona na prvom mjestu, znači da joj treba
posvetiti najveću pažnju. Nije dovoljno jedamput spoznati i reći Isusu da je On
nama jedini Bog pa onda otići i odmah griješiti. Protiv ovoga grijeha štovanja
lažnih bogova sigurno se molitelj ima boriti i vježbati dugi niz godina. U
krajnjem slučaju, štovanje lažnih bogova se nalazi i u samom štovanju jedinoga
Boga, Oca i Sina i Duha Svetoga. Molitelj često zaboravlja da stoji pred
Trojstvom kad razgovara s Isusom i da je Otac naš u Isusu i da je Duh Božji
pred nama, a ne svete slike i kipovi, čudotvorne medaljice i riječi naših
molitvenih zaziva. Mnogi dolaze do zaključka da nije poželjno bilo što reći jer
je svaka riječ grijeh štovanja lažnih bogova, ali to je grešna pomisao i
pogrešan zaključak.Dovoljno je da molitelj naiskrenije razgovara s Isusom o
svemu i o bilo čemu, a to može samo u svojoj najdubljoj intimi i osami svojega individualnoga, osobnoga života. Pred
ljudima čovjek poštuje neke norme i nije iskren jer norme su dogovori
društvenoga života. Molitelju to nije potrebno, poštivati sve te norme dok se
obraća Isusu. To može samo u svojoj intimi, u iskrenosti svoje osobe koja je
drugačija od one koja se prikazuje u društvu. Molitelj prvo mora vježbati
općenito svoju iskrenost jer ako dolazi iz društva u osamu, molitelj nosi u
sebi opasnost od licemjerja i neiskrenosti. Isus je potpuni čovjek, Isus je
toliko čovjek da odlazi također u osamu tijekom svojega sazrijevanja i
doživljava ljudske i obične, svakodnevne kušnje. Njemu molitelj ne mora objašnjavati
kako je čovjeku, Isus to najbolje zna. Molitelj ne mora tužakati Isusu druge
ljude koji su ga povrijedili i žaliti se nego zahvaljivati Gospodinu za sve što
ima i za mogućnost koju ima razgovarati s Gospodinom. Koliko puta se ponavlja u
Starom zavjetu ona Božija riječ: Ja ću biti tvoj Bog, a ti ćeš biti moj narod.
Molitelj mora govoriti svaki put te riječi u svojem osamljenom razgovoru s
Bogom, mora Mu reći kao dobar dan uvijek da je Isus njegov Bog i da je molitelj
Njegovo dijete. No, i tu je grijeh blizu; ako kažemo da smo dijete Božije imamo
predodžbu o nekome tko je malen i bespomoćan. No, mi nismo u društvu maleni i
bespomoćni nego znamo i podviknuti i uvrijediti druge. Nema razloga da u osami
pred Isusom spoznamo da smo sami s Njim u najvećoj intimi i da smo, primjerice,
povrijeđeni od društva, ali i srditi na društvo i tako redom. Kada zamolimo
Gospodina da nam oprosti, nismo sve rekli nego smo tek počeli razgovarati i to
o sebi, razgovarati s Isusom o sebi molitelj može uvijek nakon što je zahvalio
Gospodinu i zamolio Ga za oproštenje. Dobro je sjetiti se mnogih razloga i
povoda da odamo slavu Bogu, a poslije toga možemo izreći svoje duhovne prošnje
i želje bez puno razmišljanja jer dok ne zamolimo Gospodina nešto u ime
Isusovo, neće Gospodin odmah pohrliti ispunjavati naše želje nego nam je to
potrebno reći da bismo uz pomoć Isusovu spoznali sebe i riješavali se navika zbog kojih teško
griješimo protiv Prve zapovijedi.
Samo Bogu svom se klanjaj i Njemu
jedinome služi; molitelj mora spoznati čemu se sve klanja i divi, što i koga
sve poštuje i zašto. Klanjati se samo Bogu uopće nije jednostavna stvar i nije
lako živjeti u društvu na taj način, iskušenje protiv Prve zapovijedi nalazi se
na svakom koraku i to molitelj uvijek i neprekidno mora promišljati. Grijeh je
to oholosti, grijeh je taj želja da budemo i sami u bilo kojim okolnostima
bogovi. Otići molitelju u osamu i dopustiti samome sebi da ima svoju osobnost
znači doći vrlo blizu tome grijehu oholosti. Velika je razlika između štovanja
lažnih bogova i poštivanja sebe samoga i svoje volje, ali je neprimjetan grijeh
koji u slučaju samopoštovanja može molitelj učiniti. Oholost i samopoštovanje
jesu jako blizu na prvi pogled, ali se bitno razlikuju. Oholost čovjek mora
stalno imati u vidu i biti na oprezu, oholost se rađa kada čovjek ne poznaje
Isusa pa tako niti sebe samoga jer poštivati sebe znači spoznati kakva je i
kolika ljubav i požrtvovnost Božija za molitelja, doživjeti kako Isus molitelja
ljubi. Tek tada molitelj može voljeti sebe.
U oholosti molitelj ne poznaje
Gospodina i odvojen je od Njega i to je grijeh i kušnja ponajveća.
Spoznati ljubav Kristovu prema čovjeku
može molitelj najbolje ako se potrudi prečitati i pokušati se uživjeti u
Starozavjetne tekstove pa ih usporediti s društvom u kojemu živi jer isti su
grijesi i kušnje starih vremena kao i danas. Isusove riječi su vječne i vrijede
jako puno za sva vremena i za intimu moliteljevu. Kada vidimo iz tih tekstova
koliko se Gospodin trudi oko čovjeka i koliko se srdi pa zatim tješi čovjeka,
koliko mu puta ponavlja da ostavlja svoj narod i da je ljubomoran pa zatim
proslavlja isti taj narod i ispunjava mu svaki hir, kada vidimo koliko Bog
popušta svojem narodu i kako izgleda i nemoćno zbog privrženosti svoje prema
čovjeku, a zapravo vidimo kako je strašan i koliko je opasno čuti iz blizine
Božji glas, tada upoznajemo Gospodina i ako nam se On daje upoznati, onda je
sigurno da nas neograničeno ljubi i to je za molitelja dokaz da se nalazi u
vječnosti dok razgovara s Isusom i upoznaje tko je on sam, molitelj, u odnosima
s Isusom. Nakon takvih svakodnevnih razgovora s Isusom, čovjek postaje svjestan
svoje osobnosti u Gospodinu, nikako drugačije jer sve drugo što molitelj misli
o sebi jest otklon od Boga i grijeh oholosti. Molitelj toga mora postati
svjestan, mora spoznati duboko u svojoj intimi da vrijedi najviše na svijetu
onome istom svojemu Bogu Isusu kojemu se jedinome klanja i da je zato
moliteljeva osobnost jako važna i ni zbog čega drugoga. Molitelj mora znati da
će upoznati sebe jedino kad upozna Isusa i kada mu Isus daje upoznati Njega i
molitelja samoga.
Stari zavjet predstavlja naravni
i prirodni život i osobu moliteljevu, njegov put iz poganstva u svetost. Što
bolje molitelj razmatra stare tekstove Biblije, to više ulazi u svoju nutrinu i
upoznaje sebe, zahvaljujući Bogu jedinome. Takav je postupak najbolji lijek
protiv grijeha oholosti. Ako čovjek ne spoznaje riječi Zakona kojega Isus
dolazi ispuniti, ne može reći samo Bogu neka mu oprosti i misliti da nije
sagriješio jer sigurno jest sagriješio i sigurno se klanja lažnim božanstvima i
idealima kojima obiluje društvo i društveni život molitelja.
Ljudi se u društvu klanjaju
bogatstvu, novcu, ljepoti ljudskoj koja se može u društvu načiniti i mjeriti
lijepim odijelom i prevelikom pažnjom za svoj vanjski lijepi izgled, tome se
društvo jako klanja. Društvo se klanja ideologijama i premnogim propisima,
zakonima i normama. Društvo se lako nasrdi na sve i svakoga i često se osjeća
povrijeđeno zbog svake sitnice jer griješi strašno u oholosti. Društvo se
klanja servisu društva za pojedinca, sve se pojedincu nameće kao olakšavanje
života, društvo se klanja sreći i lakom životu. Društvo se klanja novinama,
televiziji i internetu, društvo ovisi o vijestima koje dolaze sa svih strana,
društvo se klanja onome tko je u stanju davati neprekidno nove i nove banalne
informacije, društvo se klanja modernim vremenima, klanja se horoskopu,
svemiru, vanzemaljcima i svojim idolima političarima, estradnim zvijezdama,
umjetnicima i svojim vlastitim proizvodima, stvarima i religijama koje se
uvlače u sve druge religije pa se međusobno religije miješaju i nesuvislo
filozofiraju o dobru i zlu, filozofiraju o životu i smrti, filozofiraju o Bogu
i prizivlju vraga i mnoštvo grijeha da bi to sve uzvisivali i klanjali se svemu
tome nabrojenome. To je sve grijeh u nedostatku poznavanja Isusa, Gospodina i
molitelj nije imun na sve te lažne bogove i neprekidno ih susreće i griješi i
mora se redovno od toga grijeha čistiti.
Ne iskušavaj Gospodina, Boga
svojega. Postani svjestan sebe pa nećeš blebetati i nabrajati želje svoje koje
čak i ti sam zaboraviš za jedan dan, a molio si Gospodina da te usliši. Isus
odgovara u smislu Druge zapovijedi: Ne spominji Ime moje uzalud. Uzalud je
psovka, ali nije samo to. Uzalud je izvikivati Gospodine, Gospodine jer Isus
dolazi na svaki poziv i pita molitelja zašto ga je zvao, a molitelj Mu okreće
leđa i zaboravlja da je izgovorio Ime Gospodnje. Što bi tada pomislio Gospodin?
Zašto me zoveš, a nemaš mi ništa za reći? Ponavljamo molitvene zazive i
izgovaramo u društvu Ime Gospodnje iz neke navike i nismo uopće svjesni što smo
rekli. Ako je molitelj svjestan sebe, nikada mu neće bježati uzaludne riječi iz
njegovih ustiju. Nikada ne zovemo nekoga, a da mu ne kažemo barem pozdrav.
Zazivati Gospodina ne znači uvijek nešto dobro i spasonosno jer puno češće nam
je Ime
Gospodnje obična poštapalica. To je teško iskušavanje
Boga. Poslije toga blebećemo Isusu: daj mi ovo, daj mi ono, daj, samo daj.
Neprekidno govorimo Isusu da se smiluje i nama i svemu i svačemu. Isus želi
čovjeka, želi ljudsku osobu i kada ljudska osoba razgovara pred Gospodinom s
nekim, a to je uvijek jer Gospodin je uvijek prisutan svugdje, Isus upoznaje
tko je i što je taj čovjek. Ako ista osoba postaje molitelj Krista, tada više nema
blebetanja, to više ne prolazi. Molitelj koji želi postati svet, neće se
posvetiti ponavljanjem Imena Gospodnjega, ali kada Ga već zove, mora što
točnije znati što zapravo želi i što i kako će to reći, izgovoriti i oblikovati
jer tada molitelj počinje slušati sam sebe i spoznaje da uglavnom ili samo muca
ili blebeće bez veze. Ako molitelj ne poznaje sebe, ne može se niti izjasniti,
ne može sebe komunicirati Isusu, iako možda u društvu izgleda jako
komunikativan. Društvo upotrebljava svakojake besmislene riječi i molitelj
dolazi pred Isusa također s vrlo lošim riječnikom. Nije onda niti čudo da ne
zna što bi sve izmislio i zatražio od Isusa. A potrebno je samo jedno,
premilosrdno kraljevstvo nebesko i premilosrdna volja Božija, ništa drugo ne
treba molitelju, a sve mu se nadodaje kad traži Isusa da mu dođe u nutrinu.
Samo tada kada je čovjek na rubu očaja ili kada je prezahvalan Bogu, zna što
moli i ne treba puno govoriti jer spoznaje prisutnost Božiju i vidi da Gospodin
sve zna što je molitelju i tada molitelj najčešće spoznaje da se sjetio nešto
zamoliti što mu je Gospodin već dao. Gospodin uslišava srce intime čovjekove
prije nego što čovjek oblikuje u riječi svoju molbu. Treba samo potvrditi da to
želi što već dobiva, treba samo reći Ime Isusovo u onim rijetkim trenucima kada
molitelj spozna da nešto posebno treba od Boga. Puno lakše je iskati nešto od
sebe samoga.
Iskušavati Gospodina znači
misliti kako je moliteljev Bog onaj koji ljubi molitelja i kojega molitelj
poznaje pa u grijehu oholosti molitelj dolazi u okolnosti da manipulira Bogom
samim. To je također vrlo česta pojava. Ljudi govore: ako Bog da ovo ili ono,
onda ću ja učiniti to i to. To je stav oholosti. Ljudi često i prijete Bogom
svojim drugim ljudima. Ljudi kažu kako Bog neće oprostiti. To je također
grijeh. Najveća pogreška se događa kad molitelj vidi da dobiva milost
Gospodnju. Nikada čovjek nije zaslužio milost
ili uslišanje. To ne ovisi o čovjeku nikada, što god čovjek učinio. Bog
uslišava onda kada On to želi i samo onda, čak i tada kada popušta ljudima zbog
okorjelosti srca njihova, a to je onda kada su ljudi toliko grešni da su
potpuno nesvjesni Gospodina, a On ih uslišava. Poslije toga čovjek misli da
može tražiti još više i da može zatražiti bilo što, misli da je jako važan i
zaslužan, postavlja se pred Gospodina kao pred kutijicom koja je čarobna i
ispunjava sve želje; čovjek uzima Gospodina kao sredstvo pomoću kojega će doći
do nečega što je manje važno od samoga molitelja, a naročito nije važno u
Gospodinu. Bog nikada ne može biti
sredstvo do nekoga drugoga cilja, samo je Posrednik do sebe samoga i, kada to
Bog želi, Posrednik je čovjeku molitelju do njega samoga. Koliko god bio
molitelj vrijedan Bogu, koliko god molitelj patio i ispaštao i koliko god
molitelj bio zaslužan i pravedan, Gospodin je taj koji će odlučiti i dati te
odlučiti što će dati čovjeku, kada i kako.
Sjeti se da svetkuješ Dan
Gospodnji jer svakih sedam dana čovjek mora sebe podsjetiti na zahvalnost Bogu
za sve što mu je Bog dao i mora se sjetiti uslišanja Njegovih te klicati onako
kako je klikatala duša Marijina kad se u njoj našao i začeo Isus, Gospodin.
Slaviti i zahvaljivati Bogu također ne znači blebetati nego blagovati Riječ, a
to je ono sve što molitelj i čini u osami kada proučava Sveto pismo. Čovjek od
toga jedino živi, a to što živi je život u Gospodinu i razvoj čovjekove
svijesti i poznavanja samoga sebe. Zato ne živi čovjek samo o dobrima
zemaljskim i o kruhu i hrani nego o Isusu, Gospodinu koji je pravi Kruh
čovjekov jer čovjek je najvrijednije djelo i slava Gospodnja, ali čovjek je i
samosvjestan, a da bi to dokučio mora poznavati Boga.
Važno je čovjeku razlikovati
pravila društva od Božjih zapovijedi, znati da to nikada neće biti jedno te
isto. Ne može molitelj očekivati ni od koga drugoga da čini i govori isto što
doživljava molitelj. Bog dolazi čovjeku, a ljudi među sobom jedni drugima ne
dolaze u susret, to se rijetko dogodi i u Gospodinu se dogodi. Čovjek koji nosi
ponekad u sebi Krista ne može u društvu puno učiniti, ne može promovirati
Bibliju. Naviještanje Radosne vijesti je poštivanje društva jer je društvo
stvoreno od Boga kojemu se navjestitelj klanja i tada mora poštovati svakog
čovjeka i ne može ga nadobudno odmah podučavati o tome što je dobro i što je u
Gospodinu. To čak ni roditelji ne mogu činiti svojoj djeci. Molitelj u društvu
može jedino služiti svome Bogu. Kada molitelja Bog pošalje u društvo, On mu
daje i identitet za to društvo koji nije uvijek onaj identitet kojega ima
molitelj kad je sam s Bogom i dok se klanja Bogu. Služenje može biti pretjerano
pa zato molitelj mora znati imati dobar osjećaj za mjeru. Također molitelj ima
puno opravdanja kada u društvo samo rijetko izlazi, a dolazi u društvo samo kad
ima nešto za reći ili učiniti. Zajedničarenja u društvu nikada nema, zajedničko
druženje u društvu je uglavnom na bolestan način sebično i sebeljubno ubijanje,
varanje, pohlepa koju društvo drži nečim jako dobrim i puno svakojake požude,
ljubomore, zavisti, srditosti i zlobe. Društvo se temelji na lažima. Društvo je
pogansko u cjelini i ne može predstavljati Božji narod koji zajedničari, Božji
narod je grupa molitelja koji su na putu u svetost i ta grupa se ne vidi i ne
prepoznaje u društvu, prepoznaju se samo pojedinci molitelji iz Božjeg naroda.
Svi su u društvu Božja djeca, ali neki su samo stvoreni od Boga, a neki se od
Gospodina rađaju i mnogi su koji su u Gospodinu sveti. Bolje je povlačiti se
češće iz društva nego bez mjere služiti društvu i iscrpljivati se. Tko je u
društvu, a ne služi tome društvu nije Božji molitelj.
Žena u društvu može biti
moliteljica jedino u slučaju da je sasvim sama. Ako ima obitelj, ta obitelj od
nje zahtijeva služenje u štovanju lažnih bogova. Ženi je stalo da joj obitelj
bude sretna u društvu jer nikada ili rijetko postoji takva obitelj u kojoj su svi
molitelji Kristovi i nisu licemjerni te poznaju dobro Boga pa tako i sebe same.
Rijetko ima na okupu u društvu nekoliko molitelja, a još rjeđe je jedna čitava
obitelj moliteljska. Muškarac svoju ženu štiti na neki način od društva, ali od
nje traži da robuje njemu i društvenim lažnim bogovima. Žena može naviještati
mužu Evanđelje i moliti za obitelj, ali se tada mora što više povlačiti i iz
obitelji. Djecu žena jedino može učiti čitav život kako će postati svjesni sami
sebe, a živjeti u društvu. Majka ne može načiniti od svojega djeteta molitelja
ako Ga Bog nije odabrao i pozvao. To se često ne vidi dok dijete ne odraste.
Kada dijete traži ženu ili muža molitelje, to je uzaludna potraga i vrlo spora
pa nije prioritetna.Često sin prione uza svoju ženu i kći prione uza svoga muža
i oni postaju jedno tijelo, ostavljaju roditelje.Ako je majka moliteljica, ona
zna da li je dijete njezino odraslo kao molitelj i zna da će u slučaju velikih
iskušenja naći Gospodina. Najčešće i muž i djeca štuju toliko lažne bogove da
majka samo poganski robuje obitelji i izgovara samo Ime Isusovo, ali nije u
stanju promatrati Božju slavu, odnosno sebe samu upoznati kao pojedinca
molitelja.
Kad izgovara molitvu “Veliča duša
moja Gospodina što pogleda na neznatnost službenice svoje...” molitelj najčešće
pomisli na to kako se to baš njemu dogodilo da ga usliši Gospodin, da mu dođe,
baš njemu, onakvome svome nespretnom i grešnom, možda iskompleksiranom i s
osjećajem krivnje, s osjećajem beznađa i slično. Kada ustanovi da je “Riječ
tijelom postala i prebivala među nama”, i uviđa da je Bog tu i da ga uslišava,
molitelj nauči prepoznati prisutnost Boga u sebi i oko sebe. Upoznaje Isusa i
saznaje kako će ga ubuduće prepoznati, po punini Njegovoga postojanja i
prisutnosti i po mnogim uslišanjima i preobilju darova i želja za daljnjom
molitvom, odavanjem hvale i slave Bogu. Najčešće molitelj na to misli kada
traži kraljevstvo Božije, volju Božju i to je moliteljev kruh njegov svagdašnji
kojega očekuje i traži i moli neprekidno od Boga.
Dovoljno je izmoliti “Smiluj mi
se, Bože, po milosrđu svome” i “Hvalite Gospodina, svi puci, sva djela
Gospodnja, blagoslivljajte Gospoda” ujutro i navečer i usred neke prigode
tijekom dana. Tada može molitelj i pjevati “Tebe žeđa duša moja, tebe želi
tijelo moje”. Gospodin uvijek daje kruha i hrani molitelja uvijek na vrijeme.
Najčešće molitelj mora obavljati
društvene obaveze pa mu je iskušenje veće ili manje da se oslanja na lažne
bogove kao što je to običaj u društvu. Molitelj se mora usredotočiti na
neprekidan razgovor s Kristom i spoznaje da mu Isus, Gospodin čini djela ugodna
i rješava molitelju manje i veće probleme, čak i kada se molitelj odmah pokunji
i pokaje ako je pao u iskušenje, Bog odmah uklanja posljedice učinjenoga
grijeha i opet spašava molitelja.
Često treba reći neka bude volja
Gospodinova, premilosrdna volja Božija i molitelj spoznaje usprkos svoj svojoj
individualnosti i svojim vlastitim nastojanjima, da Gospodin zna volju i želje
i težnje moliteljeve te ih bolje uslišava nego što bi molitelj sam uspio sebe
uslišiti, odnosno sam riješiti neki problem.
Kada je osnovni posao u društvu
izvršen, poželjno je otići u osamu i ne iskati drugih događanja i susreta kako
molitelj ne bi izgubio usredotočenost na najosnovnije svoje poslove pa onda na
molitvu Bogu i kontemplaciju tekstova Svetoga pisma. Ako nešto mora raditi u
društvu, neka molitelj radi moleći u šutnji, a ako mora govoriti, može zazvati
Krista i zamoliti ga brzo za sebe da mu da riječi koje će govoriti. Poslije
neka ne nastavi razgovor nego neka ušuti i radi svoj posao u molitvi.
Nema komentara:
Objavi komentar