Poduka je osnovna ljudska hrana
Odluči da je red prekinuti s
poslom. Nije ništa planirao. Ništa novo. Pitao se koliko je važno piskaranje.
Nije važnije od molitvenoga života, od nekoga kućnog reda kojega je pokušavao
održavati više ili manje.
Probudio se opet otprilike u isto
vrijeme, malo prije vrabaca. Sanjao je da nešto radi na mreži i da mu je to
posao i zarada. Znači, podsvijsest bi željela zabavljati se ipak istinskim
zapošljavanjem. I malo je zaista sanjario. Bilo je iluzorno misliti o tome. Tko
bi mu dao mentora. Toga je bilo, postojali su osobni asistenti, ali to su uglavnom
bili nezaposleni ljudi također.
Pitao se je li možda tako
iscrpljen zbog južine koja je potrajala. Ne, nije bilo stalno jugo, ali bilo je
kišno razdoblje. Vlaga je bila grozna stvar i ljeti, a zima mu je prisjela od
kada je prokisao do kože pa su ga ramena zebla.
Što s tom paranojom, za sada je
bila pod kontrolom. Zašto se uopće sada prisjetio toga, vjerojatno bi želio
prepričavati svoj život, ali to je bilo nešto što nije smio činiti u detalje.
Penjao se u životu, a da li je došao do uspona, to nije mogao znati. Putovao
je, put je bio za njega mukotrpan, valjda zbog duševnih problema. I morao je
rješavati svoju psihu, a živio je u društvu onako usput, kako je god znao i
umio. Bio je okrenut prema sebi jer je imao prepreka za cijeli život preko kojih
je morao nekako izlaziti iz sebe, u društvo. Tako je bilo dok nije pukao, a
onda je završio na ljekovima. Bolje i to, sada može barem odživjeti nekako još
neko vrijeme, nego da se je propio ili postao skitnica. Poticao je iz srednje
klase i vjerovao je da je njegova majka bila i dobar radnik i umjetnik u svojem
poslu dok je poočim bio dobrodošla nužnost za obitelj. Materijalno je bio dobro
u ranoj mladosti, ali problem je bio učiti, a volio je učenje uvijek. Stari se
je povukao, i bolje ako je bio nekoristan. Bio je strogo i pristojno odgojen.
Možda je zato i držao tako dugo psihozu u sebi, nije uopće znao kako se
otvarati prijateljstvima. Normalno da je bio preozbiljan, sve je zadavalo bol
njegovoj duši. Netko je rekao da ništa u životu čovjek ne treba uzimati
preozbiljno, ali to nije vrijedilo za većinu nesocijaliziranih ljudi. Kad čuješ
za neku udaljenu tragediju, a tebi je dobro, to moraš ozbiljno promotriti. Kada
si jako ugrožen, ne možeš reći da to nije ništa strašno. On bi obično prolupao
kad bi čuo te riječi: “Ništa, ništa. Sve je u redu” ili “sve će biti dobro”. To
je bilo kao pomazanje na samrti prije skoka u provaliju. Ludio je na te riječi.
Kao da mu ljudi govore neka se makne od njih i kao da ne vide da ga guraju od
sebe i okreću mu leđa, a moraju samo pružiti ruku da ne izgubi ravnotežu što je
jedan spontani i refleksni pokret svakog ljudskog bića prema drugom ljudskom
biću. To ga je bacalo između života i umiranja, u nepostojanje, ali svjesno.
Užas.
S druge strane, nikada nije znao
koliko puta je on drugima činio to isto u nerazumijevanju patnje. Volio je
podučavati kad bi god primijetio da netko nešto ne zna što mu je važno znati,
bilo je to rijetko, jer je on sam doživio da mu je poduka bila najbolja pomoć u
životu; nije toliko pomoć dati hrane nego poučiti čovjeka o tome što mu je
činiti da dođe do smisla i hrane i svega drugoga. Takvoga učitelja u životu
svatko treba, to je uvijek onaj koji odgaja u djetinjstvu i, ako ne zna sam,
šalje dijete onome tko zna. Nije znao je li možda još gore pogrešno upućivati
djecu i ljude općenito, voditi ih licemjerju. Forma, koju svi poštuju, može
biti velika zapreka. Forma se poštuje radi javnog reda i mira. Tu je Krist bio
nenadmašan Poučitelj. Opraštaj i uzmi na sebe sav teret, ja ću ti dati svoje
breme koje je lako i vodi u raj. To je bila poruka kako oplemeniti ljudske
odnose koju ljudi nisu još naučili primati i provoditi u djelo. No, Krist
poučava kako čovjek može to sve provoditi u djelo, poučava u detalje, treba
samo prepoznati Njegov odgoj. Jedino tako možete naučiti ljubiti ako vas nitko
od ljudi ne ljubi. Najplemenitije djelo je za njega bilo prenijeti Isusovu
poruku i odgoj drugima. Krist ide u najdublje ponore ljudske psihe, to je
primijetio kad je malo upoznao Evanđelje i krenuo s velikim zanimanjem
iščitavati Stari zavjet koji je za njega bio otvorena knjiga i jednostavna
slika ljudske duše i svih mogućih ljudskih problema. Evanđelje je upućivalo, a
Stari zavjet je tumačio u tančine što čovjek koji je sam samcat mora poduzeti
sam sa sobom; sve je to vodilo u savršeno zajedničarenje i sreću s drugim
ljudima. No, ljudima je sve to bilo preteško, apstraktno, nerazumljivo,
dosadno. Neće te svećenik podučiti tome nego onaj koji je u svijetu, na licu
mjesta. Poslije ti treba svećenik kako bi ti prenio Božje upute. To je bilo
savršenstvo ljudskoga života, vječnost.
Zašto ga je mati pustila samoga,
nije mogao dokučiti; zašto je znala da je bolje da se pentra sam nego da ga
ona, možda licemjerno, savjetuje. On je rijetko davao savjete i to je bilo u
redu jer većina savjeta je zapravo površno blebetanje. Da bi dao nekome savjet,
moraš proživjeti s njim ono što on proživljava, a to je predubokoumno za ovaj
naraštaj. Svećenik ti može samo reći načelnu uputu, Božju riječ, a ti u praksi
moraš sam dokučiti kojim koracima ćeš stići do toga načelnoga cilja i to je
zapravo najvažnije, znati svoj krajnji cilj, a onda planirati pojedine etape i
manje ciljeve na tom istom putu i u istom smjeru jer psiha je ljudska
beskrajna, a identiteti su različiti i ne mogu se poistovjećivati. Njemu su
ljudi izgledali kao blizanci, svi, gotovo svi. Čovječanstvo je tek na početku
svojega odrastanja, zaključio je, tek uči kako ne biti previše neprijateljski
nastrojen i ne biti pesimističan. Daleko je još do onoga trenutka zrelosti kada
mir ljudski nije odsustvo rata nego prijateljstvo i stvaralaštvo. Imati mir
bilo je nešto najapstraktnije, a najpotrebnije.24.02.2014. 05:04
Nema komentara:
Objavi komentar