Ako neka bogata skupina ljudi financira
djelovanje i nastojanja neke organizirane manjinske skupine, to je na prvi
pogled za svaku pohvalu. No, kada to potpomaganje dobije razmjere nekog velikog
svjetskog pokreta, čovjeka zbunjuje. Ako je neka manjinska skupina željna
afirmacije u društvu, to i nije zbunjujuće, ali kada se želi nametnuti, to je
pretjerivanje. Naročito je pretjerivanje kada mnoge bogate skupine maksimalnim
naporima potiču neku manjinu koja, jednostavno, pretjeruje. Nije zbunjujuće ono
što se želi postići nego je zbunjujuće zašto se u tome toliko pretjeruje (1).
Slobodna
religioznost je nešto što nastoje izmisliti velike bogate skupine ljudi kako bi
postigle afirmaciju jedne manjine jer je često u zadnje vrijeme došlo do
reakcije religioznih skupina na pretjerivanje zagovoratelja spomenutog velikog
svjetskog pokreta. Zanimljivo je kako je došlo do te sintagme i što ona zapravo
ima značiti. Ako religiozne skupine nemaju tako nešto kao što je slobodna
religioznost, zašto ona potpomognuta manjina očekuje od religioznih skupina da
će sebi pribaviti slobodu u svojoj vjeroispovijesti kako bi se prekinuo napeti
sukob između manjine i religioznih skupina? Činjenica je da manjina vrši
pritisak na religiozne skupine i da to potpomaže većina bogatih sponzora (2).
Čovjeka to zbuni do
kraja.
Primjer: religiozna
skupina u temeljima svojega postojanja ima uvjerenje da je pripadniku potrebno
oslobađati se od grijeha i to uz pomoć svoje vjere i religioznosti. To nije
neka sloboda, biti u grijehu, a oslobađanje od grijeha je jedan oblik vjerske
slobode čovjeka koji se nalazi unutar religiozne skupine. Upravo zato je ta
religiozna skupina i nastala, između ostaloga, jer ima i definiciju slobode
drugačiju nego ostali ljudi koji ne pripadaju religioznoj skupini. Svijet često
promatra ljudsku slobodu kao stanje u kojemu čovjek može što više i sve više i
više činiti ono što želi i živjeti onako kako mu god srce hoće i kako mu god
padne na um; živjeti onako slobodno da se ne osjeća sputano i imati neka prava
u društvu, to jest ne biti obespravljen. Religiozna sloboda nema veze puno sa
svjetovnim pogledima na prava čovjeka nego je zahtjevnija, vjerska sloboda
zahtijeva od pripadnika religiozne skupine da se ponaša onako kako je Bogu
ugodno, a to nije isto što je i čovjeku uvijek ugodno. No, može se dogoditi u
religioznoj skupini da ostvari na taj način odgovornu slobodu. Ona svjetovna
manjinska skupina koju podupiru i financiraju silni bogataši uči mlade ljude da
religiozne skupine moraju jednostavno prestati biti religiozne i iznova
načiniti religiju koja se klanja toj takozvanoj slobodnoj religioznosti. Kad bi
tako i bilo, prestala bi potreba za religijom jer je bit religioznosti
oslobađanje od svjetovnih pogleda na slobodu ljudsku i odgovornost, oslobađanje
od ljudskih pogleda na čovjekova prava u društvu. Religiozna skupina vjeruje u
pravednost i dostojanstvo Božje, a ne ljudsko.
Zašto je to važno
razglabati može se pokazati na detaljnijem i konkretnijem primjeru. U
religioznoj skupini, u kojoj se čovjek oslobađa od grijeha i poduzima sve da
što manje griješi i da napreduje u tim nastojanjima, osnovni način života je
izbjegavanje smrtnih grijeha kao što su bludnost, oholost, zavist, neumjerenost
u jelu i piću, neumjerenost općenito, srditost, škrtost ili lijenost. Čovjek
koji pripada religioznoj skupini obećava, uvijek kada pogriješi i kaje se zbog
svojih grijeha, da mrzi svoje grijehe i da će se popraviti u vjeri te slobodno
odlučuje da neće ponavljati grijeh, opredjeljuje se za takav način života u
kojemu će činiti još više ono što je Bogu ugodno, to jest, neće više
nastavljati s grijesima koliko god mu Bog da i njegove ljudske snage u vjeri.
To znači da lijen čovjek, primjerice, ne želi više biti lijen i da će se uporno
truditi da iskorijeni svoju lijenost uz Božju pomoć. Kad bi pripadnik
religiozne skupine odlučio i dalje ostati lijen, a govorio bi da mrzi lijenost,
to bi bilo pogubno za njegovo ljudsko dostojanstvo i njegova religiozna
iskustva bi polako nestajala, nestalo bi osnovnoga razloga i svrhe postojanja
religioznosti i religije. Ako neki pripadnik spomenute sponzorirane manjine u
društvu ne želi odlučiti da neće griješiti, nema razloga da postane pripadnik
religiozne skupine.
Zbog toga je zbunjujuće
da netko želi biti pripadnik religiozne skupine koji ne živi religioznim
životom. Još je više zbunjujuće da neka društvena manjina, koja ima podršku
velikih bogatih skupina u svijetu, očekuje od religiozne skupine da prihvati
lijenost kao da ona nije više grijeh. To bi značilo da ljudi žele zapravo
nametnuti Bogu svoju volju. To bi značilo da žele pod okriljem religioznosti
promicati svoje ljudske ideje, a još više i živjeti u grijesima, nazivajući
takav način života slobodnom religioznošću.
Ne postoji slobodna
religioznost, postoji samo religiozna i nereligiozna sloboda, a ta dva pogleda
na slobodu se u korijenu i u svojoj biti drastično razlikuju.
(3) osim te
novonastale sintagme o slobodnoj religioznosti postoje i neke stare: sloboda
vjeroispovijesti. Isto društvo, koje je sastavilo sintagmu o slobodnoj
religioznosti, sastavilo je i sintagmu o slobodi vjeroispovijesti pod kojom
podrazumijeva da nema ništa protiv postojanja religioznih skupina kao što nema
ništa protiv postojanja one manjine koja se želi afirmirati. Sloboda
vjeroispovijesti upućuje na toleranciju religioznih ljudi jednako kao i na
toleranciju manjina; manjine trpe nasilje u društvu, a religioznost se susreće
također s nasiljem, trpi ideološko nasilje. I ova manjina je ugrožena kao što
je i religiozna skupina ugrožena u današnjem društvu. Nasilje prema religioznim
skupinama se očituje u tome što čovjek koji je religiozan i živi religioznim
životom doživljava pokude zbog svojih religioznih uvjerenja koja mu ne
dopuštaju prihvaćati ideologije bez religioznog razmatranja. Religiozan čovjek
ne može pristati na takve ideje koje opovrgavaju religioznost i zbog toga ima
konkretne probleme u društvu: religiozan čovjek ne može prihvatiti političke
ili filozofske pokrete koji, svi do jednoga, nastoje određivati nekakva pravila
religioznoga života za pripadnika religiozne skupine. Religiozan čovjek zato i
jest religiozan jer ne prihvaća svijet bez klanjanja Jednome Bogu i poštivanja
Božjih preporuka. Religiozan čovjek sve vjeruje Bogu i ne živi po svjetovnim
idejama i pravilima te mu je ovo društvo teret i nevolja, naročito je nezgodno
kada religioznom čovjeku netko kaže da tolerira religioznost jer je to slaba tolerancija
religioznog načina života što se vidi iz navedenog.
07.08.2014. 22:41
Nema komentara:
Objavi komentar