Ako smo počeli
kao duše i bili kod Boga i ako smo načinili nepodopštinu, onda se upitajmo
: a što sada?
Idemo ponoviti
gradivo. Odakle znamo da smo počeli kao duše i da smo bili kod Boga i da smo
učinili nepodopštinu? Pokupili smo to znanje iz nekadašnjega ljudskoga znanja,
iz predaje ljudske i iz starih spisa? Valjda da.
Zašto se ne
držimo toga i dalje, zašto bježimo naprasno u nove knjige? Jer ne možemo
proučavati svatko sam za sebe sve stare spise.
Tražimo
sadašnjicu.
Što sam izvukla
iz starih spisa i predaje i što sam zaključila? Da su istinite. Jer inače mi to
ne bi ušlo u moju vjeroispovijest. Mene spisi nikamo nisu doveli nego
naviještaj drugih ljudi koji su proučavali stare spise.
Dakle, čitam,
slušam, ali i kritički promišljam da li se slaže s onim što znam do sada jer
ono što sam zaključila do sada jest istinito po mojem mišljenju dok ono što se
ne slaže zaboravljam ili ostavljam kao nebitno.
Što dalje
proučavam i doživljavam, to se otvaraju sve veće mogućnosti i sve polakše idem
u proučavanju jer mi treba vremena da usvojim za većinu predpostavki neki
zaključak koji onda promatram kao istinit pa tek zatim mogu čitati dalje ako
imam vremena.
Kad nemam
vremena, ne čitam stare spise koje još nisam prešla. U isto vrijeme ne mogu još
tvrditi da je nešto istina, ali mogu
razlučiti barem nekoliko pojmova, odnosno zaključaka koji su sigurno istiniti.
Kad nemam
vremena, tražim najbližega do sebe, ali uglavnom moram ići onim istim ljudima
reći ili ih pitati: što sada?
Zaključak: puno
više toga čvrsto vjerujem nego što mogu dokazati.
Kako ću prenijeti
ono što je istina i ono što čvrsto vjerujem? Samo dokazima, argumentima ili
neposrednim komuniciranjem i općenjem sebe. U to ulazi i način života moga.
Moram kao prvo živjeti ono što vjerujem, a to znači da moram poprilično dobro
poznavati ono što vjerujem, iskusiti na što je moguće više načina, i razumom i
tjelesno.
Subjektivno, ali
i poopćavanjem. Tražim istomišljenika, tražim onoga koji mi je navijestio ono
što sam isto našla u spisima. Ja sama, ali i u društvu. Moram priznati društvo,
odnosno drugu osobu jer inače neću spoznati o čemu mi ona pripovijeda, a trebam
ju. To je ljubav. Ona je bitno polje između mene i društva, ali je ona i u
meni, i u isto vrijeme je u društvu. Čovjek naginje jako tamo gdje nalazi više
i više ljubavi pa to može odvesti čovjeka u osamljivanje od ostaloga društva.
No, nikada čovjek ne može sav biti ljubav, a to znači da ne može u bijegu i
osamljenosti u malom okruženju nakupiti dovoljno ljubavi jer iz njega izlazi i
u njemu postoji nešto bitno što ljubav nije. Iz toga proizlazi da je poželjno
ići u društvo više, a bježati u osamu manje. Ići više u društvo je nemoguće ako
čovjek ne zna u što i što čvrsto vjeruje. Da bi čovjek znao što je istinito,
mora puno razmišljati i u isto vrijeme se mora kretati u društvu.
Zašto za
pustinjake govore da su mudri? Zato jer većina ljudstva nije došla do istinitih
zaključaka pa čita spise pustinjaka povremeno, a zatim odlazi u društvo. Tako
dolaze istiniti zaključci u društvo, a u isto vrijeme društvo donosi
pustinjacima opće prihvaćene istinite zaključke.
Zaključak:
idealno bi bilo kad bi odnos pustinjaka i društvenih skupina bio podjednak.
Nije dobro bez
istomišljenika ići u društvene skupine, a nije dobro niti otići u drugu
krajnost, odnosno, vjerovati površno da je istina sve što društvene skupine
vjeruju. Nije dovoljan jedan čovjek za čitavo društvo. To bi bio dokaz da Bog
nije prisutan. Ako znamo da je Bog prisutan, tada vjerujemo da ne možemo
vjerovati sve, ali i da ne možemo vjerovati samo jednom čovjeku. Zato je Bog
dobro uredio svijet jer je omogućio ljudima da imaju skupine istomišljenika.
Oni su i pustinjaci i nalaze se u društvu. Oni se zanimaju proučavanjem onoga
što vjeruju čvrsto.
Zaključak: dobro
je biti pripadnik religiozne skupine. Najbolja religiozna skupina je ona koja
ima najviše istinitih podataka. Najbolja je ona skupina u kojoj možemo živjeti
tako da imamo na dohvat i pustinjake i općenito društvo, to jest, ona skupina
koja je došla u sve pore svijeta, povijesno i geografski.
2013-12-16 21:22
Nema komentara:
Objavi komentar